صفر تا صد زیست کنکور

آنچه در این مقاله می خوانید

مهم ترین درس کنکور تجربی زیست شناسی است که برای قبولی در رشته هایی مثل پزشکی یا پرستاری در دانشگاه های معتبر باید این درس رو خوب بلد باشید.اما همانطور که میدانید خواندن، خلاصه‌برداری و جمع بندی این درس کار راحتی نیست. با این حال،کم نیستند کسانی که این کار را به شیوه‌ی خودشان انجام دادند با انگیزه، پشتکار و برنامه‌ریزی هدفمند، و توانستند درصدهای خوبی در این درس کسب کنند. در این مرحله احتمالا چند سوال برای شما پیش می‌آید. برای رسیدن به درصد های بالا بهترین روش مطالعه زیست چیست؟ کسانی که زیست را صد زده اند،از چه روشی برای خلاصه نویسی و مرور نکات استفاده کرده اند؟ روش درس خواندن رتبه های برتر کنکور تجربی چگونه بوده است که توانسته اند نتیجه خوبی بگیرند ؟

در این مقاله با روش خواندن درس زیست شناسی کنکورآشنا میشویم. و همچنین در انتهای مقاله با هنر آزمون دادن به سبک حرفه ای ها و رتبه های برتر کنکور آشنا می شویم. بنابراین، اگر شما هم از آن دسته دانش آموزانی هستید که از خودتان می‌پرسید «چگونه در زیست قوی شوم» این مقاله برای شما نوشته شده است.

تعداد فصل های هرکتاب زیست

مباحث زیست کنکور در سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم پخش شده‌اند؛در دسته‌بندی مباحث زیست کنکور می‌توانیم از تقسیم بندی زیر استفاده کنیم:

  • تعداد فصل‌های زیست دهم: 7 فصل
  • تعداد فصل‌های زیست یازدهم: 9 فصل
  • تعداد فصل‌های زیست دوازدهم: 8 فصل

یعنی در مجموع برای زیست کنکور با 24 فصل سر و کار داریم.

مباحث تست خیز زیست شناسی

با بررسی سوالات کنکور سالهای پیش متوجه شدیم که فصل های پرتست زیست کنکور به قرار زیر است:

  • مباحث پرتست زیست کنکور در پایه دهم، فصل‌های 2 – 3 – 4 و 5 هستند. تعداد تست‌های طرح شده از مباحث مهم زیست کنکور در پایه دهم، به‌صورت حدودی 10 تست است.
  • فصل‌های مهم زیست کنکور در پایه یازدهم هم شامل فصل 1 تا 6 است. تعداد سوالات طرح شده از این مباحث هم حدود 8 تست است.
  • مهمترین فصل‌های زیست شناسی کنکور در پایه دوازدهم به‌ترتیب فصل‌های 1 – 2 – 5 – 6 – 7 و 8 هستند. تعداد تست‌های طرح شده از این فصل‌ها هم حدود 11 تست است.

بررسی تمام مبحث زیست شناسی

حال اگر شما داوطلبی هستید که قصد دارید بالاترین بازدهی را در مطالعه زیست کنکور تجربه کنید، بهترین راه برای شما مبحثی خواندن زیست است؛ یعنی تمامی مباحث زیست کنکور را تفکیک کنید تا بتوانید به سوالات ترکیبی هم پاسخ دهید..

خب برای مفهومی خواندن زیست کنکور روش پیشنهادی ما، تفکیک مباحث زیست کنکور به 4 بخش است؛ یعنی:

  • زیست جانوری انسانی
  • زیست گیاهی
  • ژنتیک
  • زیست سلولی مولکولی

 

زیست گیاهی شامل چه فصل هایی است؟

در کل برای کنکور ما 5 فصل از زیست گیاهی را می‌توانیم درنظر بگیریم؛ فصل‌های زیست گیاهی کنکور به‌ترتیب به‌صورت زیر است:

  • فصل 6 و 7 زیست‌شناسی دهم
  • فصل 8 و 9 زیست‌شناسی یازدهم
  • فصل 6 زیست‌شناسی دوازدهم

ژنتیک کنکور شامل چه فصل‌هایی است؟

فصل‌های ژنتیک کنکور هم متشکل از 5 فصل هستند؛ این 5 فصل ژنتیک هم در پایه یازدهم و دوازدهم مشاهده می‌شود که به‌ صورت زیر می‌توان آنها را دسته‌بندی کرد:

  • فصل 6 و 7 زیست‌شناسی یازدهم
  • فصل 1 و 3 و 4 زیست‌شناسی دوازدهم

فصل‌های زیست سلولی و مولکولی کنکور کدام هستند؟

برای زیست سلولی و مولکولی هم می‌توان 6 فصل از زیست‌شناسی کنکور را در نظر گرفت؛ فصل‌های زیست سلولی و مولکولی هم به‌صورت زیر است:

  • فصل 1 زیست دهم » گفتار 2
  • فصل‌های 1، 2، 5، 6  و 7 زیست دوازدهم

فصل‌های زیست جانوری و بدن انسان در کنکور

در فصل‌های ترکیبی زیست کنکور، مباحث زیست جانوری و بدن انسان جزو فصل‌هایی هستند که به ‌صورت مکرر با آنها مواجه خواهیم شد؛در بخش زیر می‌توانید فصل‌های ترکیبی زیست‌شناسی کنکور برای مباحث زیست جانوری و بدن انسان را مشاهده کنید:

  • فصل‌های 1، 2، 3، 4 و 5 زیست دهم
  • فصل‌های 1، 2، 3، 4، 5 و 7 زیست یازدهم

خب دوستان خوبم، تا اینجا فصل‌های مرتبط زیست کنکور را کامل بررسی کردیم؛ هدف از این بررسی آشنایی بیشتر شما با مباحث زیست در کنکور است و بعد از تسلط بر آن می‌توان تصمیم گرفت که ترتیب مطالعه مباحث زیست کنکور به چه‌ صورت باشد و روش مطالعه زیست شما برای کنکور چگونه باشد.

روش مطالعه زیست شناسی

رسیدیم به مهم‌ترین بخش از مقاله روش خواندن زیست کنکور، خب تا الان تمامی مقدمات لازم برای طرز خواندن زیست برای کنکور را از اهمیت این درس در کنکور تا تفکیک مباحث زیست را بررسی کردیم تا به اینجا برسیم. شاید برای شما هم سوال شده باشد، به عنوان مثال فصل یک زیست دهم هم مباحث انسانی و جانوری را دارد و هم مباحث سلولی و مولکولی، اگر مباحث را تفکیک کنیم چگونه باید این فصل را مطالعه کنیم؟

در این قسمت قصد دارم که مباحث زیست را مجددا بررسی کنم؛ یعنی زیست را فقط به 3 بخش تقسیم کنم که به‌صورت زیر می‌باشد:

  •  ژنتیک
  • گیاهی
  • زیست سلولی و مولکولی، جانوری و بدن انسان

با این کار، زیست سلولی و مولکولی و جانوری و بدن انسان در یک دسته قرار میگیرند؛ زیرا در اکثر فصل‌ها این مباحث مشترک هستند؛ درضمن امکان ترکیب شدن مباحث ژنتیک و گیاهی زیست با سایر مباحث آن خیلی کمتر است. پس برای خواندن زیست کنکور، به سه دسته یعنی ژنتیک، گیاهی، جانوری انسانی و سلولی و مولکولی رسیدیم. الان بهترین کاری که می‌توانید انجام دهیم، ابتدا فصل‌هایی را مطالعه کنیم که به ژنتیک و گیاهی ارتباطی ندارند؛ یعنی به ترتیب زیر جلو برویم:

  • مطالعه فصل‌های 1 تا 5 زیست دهم
  • مطالعه 1 تا 5 زیست یازدهم
  • مطالعه کل فصل‌های زیست دوازدهم به‌جز فصل‌های 3 و 4

تا به اینجا حدود 95 درصد از مباحث سلولی و مولکولی، بدن انسان و جانوری و فناوری نوین را مطالعه کرده‌ایم؛ حال به سراغ فصل‌های مربوط به گیاهی و ژنتیک می رویم، ترتیب مطالعه این دو به خود شما بستگی دارد که اول ژنتیک را مطالعه کنید یا زیست گیاهی را. فصل‌های باقی‌مانده هم به‌صورت زیر است.

  • فصل‌های ژنتیک کنکور: فصل 6  و 7 زیست یازدهم فصل 3 و 4 زیست دوازدهم
  • فصل‌های زیست گیاهی: فصل 6 و 7 زیست دهم فصل 8 و 9 زیست یازدهم

خب دوستان خوبم تا اینجا ترتیب مطالعه فصل‌های زیست شناسی کنکور را بررسی کردیم، از اینجا به‌ بعد، به بررسی ریزه‌کاری‌های مربوط به نحوه خواندن زیست کنکور خواهیم پرداخت که شامل نحوه خلاصه برداری زیست کنکور، مطالعه کتاب درسی برای زیست، بهترین زمان برای مطالعه زیست و … خواهد بود.

بهترین زمان برای مطالعه درس زیست شناسی

درباره زمان مطالعه درس زیست شناسی،این مورد کاملا سلیقه‌ای است و بهتر است خودتان زمان مناسب را برای مطالعه انتخاب کنید. اما اگر برای انتخاب زمان مناسب برای خواندن زیست راهنمایی لازم دارید، پیشنهاد میکنیم ابتدا در بازه‌های زمانی مختلف مثلا صبح، عصر و شب در طی چند روز زیست کنکور را مطالعه کنید و باتوجه به آن، زمانی‎‌که بالاترین بازدهی را در آن احساس کردید، به عنوان بهترین زمان مطالعه درس زیست‌شناسی کنکور درنظر بگیرید.

خلاصه نویسی در زیست شناسی

درس زیست‌شناسی، تنها درسی است که خط به خط آن می‌تواند توجه طراحان را برای طرح سوال به خود جلب کند؛ بنابراین اولین قدم یادگیری درس زیست شناسی حضور مستمر در کلاس درس و مطالعه دقیق و کامل کتاب درسی و تحلیل دقیق شکل های کتاب است؛ در مرحله بعد زدن تست از چند کتاب کمک درسی است. در این مرحله باید بعد از زدن تست از چند کتاب کمک درسی تمام نکات جدید و پرتکرار تست ها را در کتاب درسی یادداشت کرد. با این روش در هر بار مطالعه کتاب درسی نکات مهم و تستی چندین کتاب را همزمان میخوانید.

نکته مهم در زمان خلاصه برداری زیست کنکور، پرهیز از نوشتن نکات اضافی است. به جمله زیر که از صفحه 120 زیست یازدهم انتخاب شده دقت کنید:

جمله اصلی: در روش پیوند زدن از یک گیاه مانند جوانه یا شاخته به نام پیوندک، روی تنه گیاه دیگری که به آن پایه می‌گویند، پیوند زده می‌شود.

خلاصه: پیوند زدن = پیوند، پیوندک روی پایه.

دقت کنید که هدف از خلاصه برداری زیست کنکور، داشتن یک منبع کم حجم برای جمع‌بندی و مرور است که به کمک آن بتوانیم در زمان کوتاه مطالب خوانده شده را یادآوری کنیم. درضمن برای نت‌برداری زیست کنکور، از کلیدواژه و جدول ساختن غافل نشوید.

بودجه بندی فصول زیست شناسی در کنکورهای سال گذشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

بسته های مشاوره

مقالات

انتخاب رشته

آزمون ها

فروشگاه